Missie en visie

Missie 
BS Mandegoud is een school die staat voor samen groeien naar een toekomst in veiligheid en vertrouwen.   
Met het bieden van doelgericht onderwijs, een veilige basis en een betrouwbare plek voor elk kind, willen wij het maximale uit de basisschooltijd van onze leerlingen halen. Hierbij werken we samen als team met onze leerlingen en hun opvoeders.  

Visie 
Leren 
Op Mandegoud willen we dat elk kind tot leren komt. De voorwaarden daarvoor zijn veiligheid en een goed welbevinden.  Hier zorgen we voor door het creëren van een doorgaande lijn in het leren van sociale vaardigheden vanaf groep 1 tot en met groep 8. Daarnaast is de school een veilige plek, waar de volwassenen betrouwbaar zijn en het kind centraal staat. Voor de basisvakken taal en rekenen en voor wereldoriëntatie gebruiken wij verschillende methodes. Deze bieden ons een doorgaande lijn en met deze methodes waarborgen we dat we alle kerndoelen aan de leerlingen aanbieden. Elk kind heeft andere talenten en het is van groot belang om deze talenten aan te boren en een kans te geven. Daarom bieden wij in de middenbouw natuuronderwijs aan, waarbij de leerlingen samen tuinieren in een moestuin. Muziek wordt door de hele school gegeven, net als beeldende vorming. Elk kind in elke klas krijgt wekelijks een les beeldende vorming en muziek. Binnen zowel de basisvakken als alle andere onderdelen hebben we bewuste raakvlakken met de kerndoelen van burgerschap. Door het gehele jaar heen leren kinderen bij ons wat goed burgerschap is. Omdat we weten dat elk kind anders leert en dat leren makkelijker gaat als je lesstof op verschillende manieren aanbiedt, werken we met visuele ondersteuning en beweging. Er is bewijs dat kortdurende beweegmomenten in de klas een positief effect hebben op de concentratie en werkhouding van kinderen. Om deze reden zetten wij beweging tussen de lessen door en tijdens de lessen in. Om kinderen zelfstandig en zelfredzaam te maken, werken we vanaf groep 3 met weektaken. Bij de kleuters oefenen we hiermee door middel van het maken van keuzes voor de hoeken tijdens het spelen en werken.  

Onderwijzen 
Wij zien elk kind en weten dat elk kind andere onderwijsbehoeften heeft. Wij brengen de onderwijsbehoeften van onze leerlingen zorgvuldig in kaart en zorgen voor een passend aanbod, waardoor aansluiten op de belevingswereld van een kind en op het niveau. We geven les op hoog niveau, waarbij we gebruik maken van een vaste structuur in elke les. Kinderen leren vanaf groep 1 verschillende coöperatieve werkvormen kennen, die we gedurende de schoolcarrière blijven gebruiken tijdens de lessen. Binnen onze lessen gebruiken we verschillende materialen om de leerstof aanschouwelijk en inzichtelijk te maken.  Twee keer per jaar starten we een schoolbreed project, waarin één onderwerp uitgediept wordt en we de basisvakken integreren. We werken met een zorgcyclus waarbij we na elke les, na elk blok van de methode en na elke LIB-toets bekijken welke onderwijsbehoeften de kinderen hebben en op welke manier we leerdoelen kunnen behalen. We zorgen voor een adequate begeleiding van de leerlingen en zorgen ervoor dat kinderen in kleine groepje extra begeleiding krijgen wanneer dit nodig is.  Voor kinderen die zich de leerstof minder snel eigen maken, voor onze NT2-leerlingen (leerlingen die de Nederlandse taal niet als moedertaal hebben) en voor kinderen die extra leerstof aankunnen, hebben we een structureel aanbod in de klas.  Dit alles vraagt van ons als team dat we ons bewust zijn van wat we de kinderen moeten leren en op welke manier we dit doen. Dit vraagt een professionele leerhouding van ons.  

Organisatie  
We werken binnen Goud Onderwijs, waar elke vier jaar een koersplan gemaakt wordt dat wij in grote lijnen volgen.  Binnen de school zijn wij trots op de manier waarop we als team samenwerking en de school goed georganiseerd hebben op het gebied van onderwijs en zorg. Voor de leerlingen uit zich dit in afspraken over leerlijnen, het lesgeven en de zorgstructuur.  Om een en ander te borgen werken we met kwaliteitskaarten, die beschrijven welke afspraken wij hanteren en een leidraad zijn voor het team.  Om het niveau van onderwijs hoog te houden, toetsen we deze afspraken op regelmatige basis tijdens teamvergaderingen en kijken we bij elkaar in de klas. Zo houden we elkaar én de organisatie scherp.  

Opbrengsten 
Wanneer we het hebben over kinderen, praten we niet graag over opbrengsten. Toch doen we dit erg vaak binnen het onderwijs. Op Mandegoud staat het welzijn van kinderen voorop en toch noemen we expliciet de opbrengsten.  We kiezen ervoor om onze leerlingen te toetsen. Dit gebeurt na elk blok van de methode en twee keer per jaar nemen we de LIB-toetsen af. We doen dit om enerzijds te kijken wat een kind al kan en waar nog extra hulp geboden moet worden en anderzijds om onszelf te toetsen. We stellen ons na elke toets de vraag of wij ons onderwijs nog beter kunnen afstemmen op onze leerlingen. We verwachten een hoog uitstroomniveau van alle kinderen, want we weten dat het stellen van hoge verwachtingen goed is voor kinderen en kansenongelijkheid vermindert en we durven waar nodig onze verwachtingen naar boven en naar beneden bij te stellen. Want het kind staat centraal! Omdat het welzijn van onze leerlingen bovenaan staat, toetsen we ook de leerlingtevredenheid en het welzijn van de kinderen door vragenlijsten af te nemen, gesprekken te voeren en te observeren.   

Team 
We werken als team samen aan de ontwikkeling van alle kinderen en we voelen ons ook gezamenlijk verantwoordelijk voor alle kinderen. Binnen het team heerst een veilige, professionele sfeer waarin we elkaar feedback geven. We geven het voorbeeld aan de leerlingen als het gaat om de gemaakte afspraken op school en leven deze afspraken voor. Samen bespreken we ons onderwijs en de zorg voor de leerlingen met elkaar tijdens teamvergaderingen en margedagen, waardoor we elkaar scherp houden en de doorgaande lijn op school gewaarborgd is. Binnen het onderwijs is de werkdruk hoog. Net als bij onze leerlingen, is een goed welbevinden een voorwaarde om je werk te kunnen doen. Daarom zorgen we binnen ons team voor elkaar, is er af en toe tijd voor ontspanning met elkaar en kennen en benutten we elkaars talenten.   

Klimaat en cultuur 
Het pedagogisch klimaat op Mandegoud is zeer sterk. Kinderen kunnen zichzelf zijn en de voorwaarden om tot leren te komen worden zo goed als mogelijk gecreëerd op school. Wanneer het minder goed gaat met een leerling, zorgen wij dat ouders en/of verzorgers op de hoogte gesteld worden. We werken binnen dit veilige klimaat actief samen met ouders en/of verzorgers. We leren de kinderen welke waarden we belangrijk vinden en welke normen en afspraken daaraan gekoppeld zijn. Ook leren we ze dat ze inspraak hebben en onderdeel zijn van de school. Samen bepalen we de waarden en houden we ons aan de gestelde afspraken. Als samenwerkingsschool, waar leerlingen verschillende culturen, religies en gewoonten meebrengen de school in, omarmen we deze verschillen en gaan we door het inzetten van de lessen levensbeschouwelijke vorming actief op zoek naar deze verschillen én zoeken we actief de overeenkomsten. Zo vormen we met elkaar een minisamenleving waarin we met respect met elkaar omgaan.  

Ouders en/of verzorgers 
De taak van de opvoeding ligt primair bij ouders/verzorgers en de taak van onderwijzen bij de school. We weten echter dat deze scheiding niet op deze manier te maken is; zoals het oude Afrikaanse gezegde luidt: “It takes a village to raise a child.” Kinderen hebben het nodig dat er een gedegen en veilige samenwerking tussen school en thuis is.  Daarom streven wij ernaar laagdrempelig te benaderen te zijn voor ouders en verzorgers. We willen dat elke opvoeder zich welkom voelt na schooltijd.  We zetten Social Schools in om opvoeders te informeren over wat er gaande is op school, maar ook kan er makkelijk een berichtje gestuurd worden via Social Schools. Voor- en na schooltijd staat de deur altijd open en op gezette tijden plannen we afspraken in om de voortgang van de kinderen met elkaar te bespreken.  
Ouders en/of verzorgers mogen van ons verwachten dat wij hun kind zien en er alles aan doen om de schoolcarrière zo soepel mogelijk te laten verlopen. Aan de andere kant verwachten wij van ouders en/of verzorgers ook inzet. Wij hebben hulp nodig bij activiteiten, maar vooral ook betrokkenheid bij het leerproces. Wanneer er thuis positieve aandacht besteed wordt aan school, weten we dat kinderen effectiever leren. Op deze manier zorgen we er met elkaar voor dat onze leerlingen van alle kanten de ondersteuning krijgen die ze verdienen.  

Omgeving 
De omgeving van de school kenmerkt zich als kleine dorpsgemeenschap, waarin carnaval en de bijbehorende saamhorigheid een grote rol spelen. Van oudsher is Kloosterburen een katholiek dorp, waar ook een protestantse gemeente was.  We willen als samenwerkingsschool uitstralen dat iedereen bij ons welkom is en dat er expliciet ruimte is voor iedereen uit onze omgeving.  We zijn actief betrokken zijn bij de gemeenschap en geven daarom wat terug aan het dorp (organiseren van feesten, school beschikbaar stellen, bibliotheek e.d.) en zoeken actief de samenwerking op met externe partijen zoals kerk, bibliotheek, dorpshuis en dergelijke. We hebben veel ruimte en groen om ons heen en we hebben een uitdagend plein waar leerlingen zich kunnen ontwikkelen en ontspannen.  We leren de leerlingen dat we met elkaar verantwoordelijk zijn voor onze omgeving, zowel dichtbij (school, plein en dorp) en verder weg (de wijdere omgeving, de wereld). Dit begint bij het samen opruimen van het schoolplein, het netjes houden van de school en leren samenwerken met de omgeving. Hierin geven we als team het voorbeeld.  

Identiteit  
Mandegoud is een samenwerkingsschool vanuit drie denominaties. De katholieke, de protestantse en de openbare school zijn samen opgegaan in Mandegoud. Mandgoud betekent in het oud-Gronings ‘gezamenlijk bezit’.  Op onze school is een identiteitscommissie aanwezig met afgevaardigden vanuit alle denominaties.  Elke klas krijgt levensbeschouwelijke vormingslessen van een vakdocent.